Forat, de Laura López Granell.
IMATGES.
A ran d’una
entrevista llegida a la revista digital “Núvol”, vaig anar a cercar a la darrera obra publicada de
la poeta Laura López Granell, intitulada “Forat”. La poesia circula ara per
vies i camins semi-clandestins- els blogs o les lectures en veu alta - mentre
el públic comprador, com cada setembre, diligent adquireix, en tumult, els llibres
de text del curs. La vida acadèmica, diguin el que diguin, ordena la vida
personal, l’endreça, la disciplina. La poesia, en una altra direcció, pot una
recerca apassionada de la llum, una recerca afinada d’imatges manllevades del
que és quotidià; una forma de pensar amb imatges. Una part de la poesia moderna
girés a l’entorn del desfici que expressa “L’oda infinita” de Joan Maragall.
Un dels arguments de
l’entrevistador, poeta apassionat al seu torn, era que feia vint anys que Laura
López Granell no n’havia publicat cap de llibre de versos.
La primera poesia apareix
encapçalat amb la cita de Georges Braque : “L’art
est une blessure qui devient lumière”. En efecte, la poesia neix del dolor
i cerca imatges de claror. Cerca expressar el dolor per mitjà de correlats
objectius : descobrir que som instruments de corda. Observar, mirar, estimar.
El fons expressiu
enfoca els topants de l’experiència
vital : “estripo cartes que no se m’adrecen” o “ perquè com la magnòlia cerco
delerosament la llum”; a vegades, amb la justa ironia generacional : “ Juro que
mai més tornaré a passar fam de novetat”. Cada poesia és una càpsula de sentit.
La complicitat de
l’experiència comuna és possible; la sorpresa de les relacions establertes
entre dos fets dissemblants : un cor i
un gos petaner que surt a passejar sense corretja són atreviments.
En poesies molt breus hi ha concentrada una
certa idea interessant : “contra els mals crònics de la carcanada: punció fins
al moll.”
En aquesta semblança
es resumeix una certa poètica del volum. Si la poesia naix del dolor, la poesia
mira de cercar no la queixa crònica sinó una imatge precisa que detecti el
nucli argumental del dolor i en la precisió clínica del diagnòstic iniciï la
poesia i, potser, el guariment.
El to de la majoria
dels poemes és de qui ha pensar llargament el tema i el presenta als lectors treballat,
reflexionat, breu, acabat. Les imatges, com vol la poesia clàssica, són la clau
que obre tots els panys i l’auto-diàleg, mirat amb cert distanciament, com al
poema “Astre”.
“Quiromància” és un
gran poema que expressa la por de viure. ”Fraseig “és un bon joc sobre els dies
esdrúixols, aguts o plans . “Mitjons”, una poesia curiosament amorosa. La
sortida del volum, de tonalitat trista, baixa.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada