PACTE DE SILENCI. L'afany de voler trobar coherència al món.
EL MESTRE.
Llorenç Capdevila treballa com una formiga, com un
solitari empès per una fe més ferma que la vinguda del Crist ressuscitat.
El novel·lista Llorenç Capdevila posseeix, pel cap baix, dues vides :
professor i novel·lista . Els que coneixem l’ofici d’ensenyar sabem el
sacrifici que comporta escriure després de l’horari laboral. Un sacrifici que
ha de valorar la bona gent que llegeix per plaer, per curiositat, per delit, o
per matar el temps.
Capdevila s’ha fet un estil que el fa immune a les modes :
es poden comptar amb els dits d’una mà els que s’atreveixen a contar, amb un
posat hegelià de qui atorga un alt valor a la història, l’ambient rural dels
anys trenta en un poble del segrià amb una ploma que s’allunya del que solem
anomenar costumisme.
VASOS COMUNICANTS.
Les dues vides tenen vasos comunicants car
l’ofici de professor conté algun element fort de sentit de justícia, d'explicar, de cercar lògica i coherència, de voler d’airejar
allò que és resclosit ; d’esbombar allò que ningú vol ni ensumar, ni sentir ni contar ; un cert idealisme dellà de la lluita de classes.
A
vegades un novel·lista sol tenir una peça complicada al teler quan narra a
partir del que és la terra natal . Ni que sigui una terra natal pretèrita,
observada en la distància . Primer, perquè el material amb què inventa sol ser el
record, conservat al buit, d’altres persones ; segon, perquè és complex de fer novel·les
sobre llocs o ambients- les novel.les se solen fer amb personatges o amb veus narratives ; tercer, perquè els models narratius anteriors són rars, dispars i difícils d' imitar ; quart,
perquè l’interès del públic està per desvetllar.
Tanmateix, el novel·lista s’ha llençat a la
piscina narrativa : ha fixat amb precisió un temps – l’any 1935 – i ha dibuixat uns
personatges que tendeixen a l’estereotip. Robert Duran, el mestre, s’assembla
més a un arquetip que no a un personatge ; el Marquès, tres quarts del mateix.
LES COORDENADES DEL TEMPS I DE L'ESPAI.
A “ Pacte de silenci” hi ha tres grans encerts :
el temps, contingut i acotat; l’espai, vist des de fora, amb alguns elements
suggerents com ara barberies o la casa del Marquès, i les dones, que tendeixen
a fer l’efecte de ser observades del natural : la Drudis, sorda, que cuina com
els àngels, la dama francesa casada amb el terratinent...
La feina literària de Capdevila ha estat ingent
: ha fermat curt l’argument ; ha precisat amb traços bàsics els secundaris; ha
afinat les oralitats del català dels personatges; ha dibuixat alguns capítols
memorables, entre els quals descolla el primer; ha sospesat els equilibris; ha
conclòs la novel·la a frec de la guerra civil, només intuïda i sospitada...
A “Pacte de silenci” s’hi poden observar fins a
tres amors impossibles: per la distància social, sobretot. Robert Durant, el
protagonista és tan sentimental com indagador, un tavà en un món quiet a punt
per a l’esclat volcànic .
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada