Brooklyn
Saoirse Ronan.
De les pel·lícules que he vist a la cartellera,
la que es diu Brooklyn m’ha semblat
bonica, recomanable. Escric l’article mentre he sabut que s’han produït uns
gravíssims atemptats a Brussel·les que ISIS reivindica. Escric sobre cine
perquè aposto a favor de l’art, del pensament i de la vida. Brooklyn parteix d’una novel·la de Colm
Tóibin que ara ha reeditat a Labutxaca. L’experiència bàsica que relata, usual
a Irlanda, és l’ emigració cap a Nord-Amèrica. Ben pensat, és una experiència
universal.
El que fa creïble el film és tota la recreació històrica : vestits,
automòbils, cases, dispeses, músiques... i una certa ingenuïtat . El joc
argumental, molt subtil i senzill, es basa en la posició sempre xucladora de la
terra en què ha nascut la protagonista: l’illa d’Irlanda. El dubte que
s’instal·la en la consciència de la protagonista després de retornar-hi .
El meu amic, que és amant del cinema com a
consolació sucrosa de l’ànima, em planteja que és l’estil de cinema que agrada
a un públic diguem no forçat, lliure – la bona gent, d’Espriu –la persona surt
del cine amb el cap ple de somnis i bellesa. S’ha dit que era un cinema poc
sorprenet perquè no sacseja la consciència del públic, que només alimenta el
seu desig de bellesa i d’esperança- l’abric rebregat de l’esperança. Em sembla
fals.
La bellesa del film se sustenta en la
protagonista del film, Saoirse Ronan, una actriu que enamora l’espectador i fa
versemblant el personatge .
El nucli volcànic se situa en el gran assumpte
de les grans decisions que prenem a la nostra vida : en cert sentit , prenem
les decisions sense alè, amb el cor.
Entre les escenes ben trobades hi ha la duana nord-
americana com una línia imaginària que marca una vida nova. Irlanda queda
enrere; la vida envejosa, també. Les dones amargades cuites en la seua quimera
queden atrapades les teranyines del temps . Nord- Amèrica apareix com una
variant del paradís.
Hi ha alguns elements molts literaris : les
converses que s’entaulen – no hi ha televisió – a la dispesa regentada per una
dona d’una certa experiència que vetlla somrient per les dones que hi conviuen;
les cartes que s’escriuen les dues germanes; els canvis que produeixen en la
protagonista el viatge i el treball en uns grans magatzems de Nova York...
Brooklyn em sembla un confit de sucre.
Començant pel vestit de bany de la senyoreta Ronan.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada