Origen incert
Cues, pàrquing
ple, cotxes damunt de les voreres, públic joveníssim. Cada generació acompleix
els seus rituals cinematogràfics : ara “Segon origen”, pel·lícula rodada a
Lleida, formarà part dels records d’una de les noies que va seure al meu davant
i en acabar va dir : “està bé”.
“Segon origen” és discretíssim. És
un film que rodarà per totes les televisions i tots els ordinadors de mig
planeta, això sí. És un producte de consum comercial light.
Els actors joves
són discretíssims – sobretot el que representa Dídac adolescent-. L’únic actor
que manté el to és Sergi López.
La segona part,
que representa una peripècia extravagant a Menorca, és una davallada
imperdonable de to, d’argument i de bellesa.
La visió de la
ciutat de Lleida rosegada per un cataclisme és la paràbola més perfecta que he
trobat per explicar els efectes de la crisi financera, la voracitat dels bancs
i l’ambició dels capitalistes. Naturalment, els directors del film no podien
imaginar que la causa de la catàstrofe fos els financers de Wall
Street . Ni alienígenes
ni canvi climàtic : ambició voraç
financera. Vendre hipoteques a qui no podria pagar-les mai.
El final, rosat.
La vindicació del lloc, interessant. El català parlat, d’un col·loquialisme
innocent.
En l’obra de
Pedrolo, que no és cap chêf d’oeuvre
, hi subsistia una certa idea molt grata
a l’autor de Tàrrega, d’inaugurar un món nou, adàmic, sense déu despòtic
veterotestamentari i sense clericalisme. A banda de la dificultat teòrica i
pràctica de reiniciar el món del no-res- de la ruïna, el film s’arrenglera en
l’estil de fer pel·lícules fantàstiques a l’ús. L’assumpte revolucionari queda
desactivat. L’erotisme, molt diluït. La vindicació del futbol, simple; un
esquer per vendre el film. La forma d’atansar-se als llibres, irrisòria. (Com
se nota d’un hora lluny, la poca traça que tenen de llegir, els actors ! Fan
anar els llibres com ventiladors de pàgines ! El jove que representa Dídac no
han llegit un llibre ni per recomanació !)
Alba i Dídac, simbòlicament inauguraven un món
ideal dellà de les misèries de la postguerra espanyola i del catolicisme
triomfant. Aquest Segon origen , signat per Carles Porta, i amb un fervent
homenatge a Bigas Luna, que deixà la seua empremta en la primera part, sembla més
aviat un elogi del present. Un elogi de l’agricultura industrial en forma de
camp de presseguers. Un elogi de la indústria cultural light.
Ara sí, és en els
aspectes formals que el film excel·leix : la recreació de certs espais
interiors amb el foc a terra ; la
recreació d’una festa en un iot – una altra vegada els gustos de les classes
dominants, que poden tenir un iot ( i es veu que el tenen ) sota els estels.
Els personatges,
prims, esquelètics. Els diàlegs, per somriure.
Em sembla que el film no ha resolt l’eterna qüestió d’acontentar els
simples i de seduir els intel·lectuals- o refinats- , cosa que sí sabia
aconseguir Shakespeare.
Publicat a Lectura el dia 25 d'octubre de 2015
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada