Dèmens
Com un concert de jazz.
Dèmens,
de Màrius Sampere (Barcelona,1928) és obra pròpia d’un home vell que va al nucli
lateral de les coses. A diferència d’altres, com ara Joan Margarit o Jordi
Pàmias, les referències a la realitat són mínimes, esborrades, distanciades. En
canvi, les referències al llenguatge, en especial les formes més automàtiques,
les formes més estereotipades: caragol
treu banya puja a la muntanya, hi són abundants.
Com ha escrit el crític Víctor Obiols,
Sampere escriu com si la poesia li fos dictada. La veu – aquella part de la raó
que no escolta disciplina i ordre-, recull molt bé el sentit que el poeta
doblega els topants del dir, busca una altra veritat. Els lectors que es fan
escuts contra els discursos il·lògics, queden indiferents: no han estat
entrenats a una semblant gosadia. Ho refusen. Són una generació de post-guerra
que fou educada en termes militars, en un context para-feixista : la vida com a
milícia. La guerra com a símbol màxim. Em recorden els temps llunyà de les
casernes de l’exèrcit espanyol, ja molt arnades, que contenien als passadissos o a l’entrada unes consignes
pintades a la paret – sovint molt tosques- que al·ludien a valors castrenses
com ara la valentia en el combat o la defensa de la disciplina o a vegades de
la pàtria espanyola. Tot molt mascle. Molt sovint eren valors falsos – records
del feixisme triomfant- però tothom feia veure que eren vertaders, o
dissimulava, si podia.
Dèmens se situa en aquella lucidesa estranya
i una mica llibertària dels homes vells que han viscut molt i que escolten la
seua veu interna. El resultat no és un discurs de flors i violes i romaní. Ni
tampoc un elogi de la pàtria. Ni de la disciplina o l’ordre.
Vull
dir que el volum és el revers del discurs definit com a racional o científic, -o
fins i tot emocional-, al qual atorguen, amb lleugeresa, un altíssim valor de
veritat absoluta.
La
veritat de Dèmens és esmunyedissa i ateny els elements més excèntrics de la
realitat : allò que no sabem dir, que no podem dir, que sentim. Sampere opera
aquesta operació mental : deixar-se dur per les impressions mentals més
lliures, més voluptuoses – el sexe com a força creadora hi té un rol central-,
més lluny de les convencions- de les consignes pintades a les casernes, de les
consignes pintades a les escoles.
Dèmens es pot situar per al lector atent en
el cercle meravellós de l’individu que
fatal i joiosament és isolat en la seua rodona àuria invisible. Veure’ns és,
sovint, el resultat de la mirada de l’altre. Veure’s és ser mirat d’una altra
manera per l’altre.
El volum, lleument irònic, versa, amb
moviment d’onada o de riu ondulant, sobre la banda interna de la consciència :
la zona lúcida. La veritat inexacta. La dicció de Sampere, que és gat vell, no
cerca l’harmonia de tall romàntic sinó que partint d’una expressió quasi
conversada – les girades dels versos són plenes d’intenció- juga a expressar les veritats íntimes que ni
ciència ni filosofia gosen entonar. S’escapa tant de les retòriques clàssiques
com avantguardistes.
S’ acaba amb una provocació intel·lectual
abrupta : els poemes se senten,
s’ensaliven, s’amassen, es paeixen però no s’entenen.
El meu esforç sempre ha estat entendre.
Tanmateix Sampere em convida a tancar els ulls i sentir-los, com un concert de
jazz.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada